Kleine letter Middelgrote letter Grote letter
Klara logo. Klik voor homepage
Presentatie: Anne-Marie Segers
Klara online beluisteren

Maestro

Anne-Marie Segers

Klara Continuo beluisteren
  • Home
  • Programma's
    • Programma's vandaag
    • Programma's gisteren
    • Programma's morgen
    • Programma's weekschema
    • Programma's printservice
    • Klara Continuo
  • Herbeluisteren
    • Programma's on demand
    • Podcasts
  • Cd's
    • Programma's vandaag
    • Eigen producties
    • Programma's vandaag
  • Aanbevolen
  • Nieuwsbrief
  • Veelgestelde vragen
  •  

Omdat alleen het beste goed genoeg is...

 

Uit de onophoudelijke stroom nieuwe cd's kiest de muziekredactie van Klara elke week 10 cd’s die eruit springen: door de uitvoering natuurlijk, maar ook door het avontuurlijke of intelligent samengestelde programma.

 

Ook opvallende cd’s uit de jazz, cross-over en wereldmuziek krijgen een plaatsje bij Klara’s 10. Na afloop blijven deze cd's beschikbaar in ons online cd-archief. U vindt er ook alle interessante cd's van de voorbije jaren!

 

Ook Klara's eigen producties zijn meer dan de moeite waard!

 

Klara's 10

 

Felix Mendelssohn - Lieder ohne Worte - Javier Perianes

LEES MEER >

Du bist die Welt für Mich - Jonas Kaufmann

LEES MEER >

Brahms - Muziek voor klarinet - Laloum - Sévère - Julien-Laferrière

LEES MEER >

W.A. Mozart - Pianoworks (Neglected Treasures)

LEES MEER >

William Byrd - Infelix Ego - Collegium Vocale

LEES MEER >

JS Bach - Orkestsuites - Academy of Ancient Music - Richard Egarr

LEES MEER >

Beethoven - Violin Concerto - Lorenzo Gatto

LEES MEER >

Händel - Messiah - Emmanuelle Haïm Le Concert d'Astrée

LEES MEER >

NIEUW! Beethoven - Sonates opp.31 & 49 - Maurizio Pollini

LEES MEER >

NIEUW! Vivaldi - Pietà Sacred Works for Alto - Philippe Jaroussky

LEES MEER >

 

 

X

Felix Mendelssohn - Lieder ohne Worte - Javier Perianes

Uitvoerders
Javier Perianes (piano)

Label
Harmonia Mundi HMC-902195

Programma
Felix Mendelssohn: Selectie uit Lieder ohne Worte; Andante con variazoni op.82; Rondo capriccioso op.14; Prelude en Fuga op.35/1; Variations sérieuses op.54

Klara's oordeel      
Met deze Mendelssohn-opname heeft de Spaanse pianist Javier Perianes een fijn album op de markt gebracht. Perianes nam al eerder muziek op van Beethoven, Schubert, Debussy en De Falla maar ook van minder gespeelde componisten als Federico Mompou, en Blasco de Nebra. Voor deze plaat koos Perianes voor Mendelssohns Lieder ohne worte, een typisch 19de-eeuws genre: eendelige klavierstukken waarin de componist zijn inspiratie en zijn gevoel van het moment kwijt kan, een muzikale momentopname als het ware. Perianes laat ook andere aspecten van Mendelssohn aan bod komen: de prelude en fuga op. 35 bv. verwijst naar Mendelssohns grote bewondering voor Bach. En het Rondo Capriccioso doet ons bij wijlen denken aan zijn sprookjesachtige Midzomernachtsdroom. Een constante in dit album is de grote verbeelding die Perianes in zijn vertolkingen weet te leggen. Met zijn mooie, warme, poëtische toon haalt hij een hele klankenwereld naar boven. Heerlijk.

Katleen Van Bavel

X

Du bist die Welt für Mich - Jonas Kaufmann

Uitvoerders
Jonas Kaufmann (tenor); Julia Kleiter (sopraan); Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin

Label
Sony Classical 888837574129

Programma
Vocale muziek van Franz Lehar, Werner Richard Heymann, Richard Tauber, Robert Stolz, Emmerich Kalman, Hans May, Paul Abraham, Ralph Benatzky, Mischa Spoliansky, Eduard Künneke en Erich Wolfgang Korngold

Klara's oordeel      
Jonas Kaufmann is de vocale ster van zijn generatie! Zijn grote natuurlijkheid, prachtig donker tenor-timbre en zijn intelligente manier van communiceren zijn z'n drie grootste troeven. Z'n nieuwste cd is een ode aan de gouden jaren van de Duitse muziek die vooral tussen 1925 en 1935 heel populair was. Maar dat wil niet zeggen dat deze muziek ook vaak opgenomen werd. Zo is ‘Lied vom Leben des Schrenk’ van Künneke maar drie keer eerder opgenomen, en Kaufmann zorgt voor de nieuwe referentie-opname. Dit mag dan 'lichte' muziek zijn, het is bijzonder uitdagend om die juist en stijlvol te zingen.

Kaufmann haalde voor deze cd de mosterd bij de muziek van Léhar zoals die gezongen werd door Richard Tauber in de swingende jaren '20, maar hij luisterde ook naar de muziek bij de eerste gesproken films, de operette en
de meer volkse liederen die door de grootste (opera)zangers van hun tijd een nieuw leven kregen. Jonas Kaufmann heeft zelf een boon voor 'Du bist die Welt für mich' van Richard Tauber en voor het prachtige lied uit de gelijknamige soundtrack 'Ein Lied geht um die Welt', onvergetelijk gemaakt door Joseph Schmidt.

Is dit een cd voor nostalgici? Helemaal niet! Kaufmann haalt het beste uit het muzikale interbellum in Duitsland en doet die eerlijke muziek nog meer
schitteren. Hartverwarmend! Leg deze cd op tijdens uw oudejaarsavonddiner, en de gasten zullen zich die avond nog lang herinneren.

Mark Janssens

X

Brahms - Muziek voor klarinet - Laloum - Sévère - Julien-Laferrière

Uitvoerders
Raphaël Sévère, klarinet; Adam Laloum, piano; Victor Julien-Laferrière, cello

Label
Mirare 250

Programma
Johannes Brahms: Trio in a voor klarinet, cello en piano op.114 - Sonate in f voor klarinet en piano op.120 nr.1 - Sonate in Bes voor klarinet en piano op.120 nr.2

Klara's oordeel      
Deze nieuwe Mirare-cd brengt drie muzikale vrienden, allen twintigers (in het geval van klarinettist Raphaël Sévèrè, nog maar pas!) van Franse afkomst, samen in drie late meesterwerken van Johannes Brahms. Sévère heeft een prachtige, rijke toon en samen met pianist Adam Laloum (die eerder al indruk maakte met een solo Brahms-cd voor hetzelfde label) brengt hij erg gloedvolle en verbeeldingsvolle vertolkingen, vol subtiel-herfstige kleuren en fijne details, van de klarinetsonates van Brahms. In het verrukkelijke klarinettrio op.114 krijgen zij het gezelschap van de al even fris en spontaan spelende cellist Victor Julien-Laferrière.

Bart Tijskens

X

W.A. Mozart - Pianoworks (Neglected Treasures)

Uitvoerders
Anastasia Injushina (piano)

Label
Ondine 125021

Programma
W.A. Mozart: Suite in C KV399; Allegro KV312; Fantasia en Fuga in C KV394; Andante in F KV616; Allegro in Bes KV 400; Variaties in G op 'Unser dummer Pöbel meint' KV455; Variaties op ‘Ah, vous dirai-je, Maman' KV265

Klara's oordeel      
Om een volledige cd te wijden aan minder bekend pianowerk van een groot componist als Wolfgang Amadeus Mozart, moet je als muzikant en cd-label in deze tijden wel erg sterk in je schoenen staan. Er heerst het algemene gevoel dat alles al wel eens een keer opgenomen is, en we denken al snel dat het toch ook wel zijn redenen zal hebben dat een bepaald werk minder of nooit wordt uitgevoerd en/of opgenomen. Er mag dan misschien wel enige waarheid inzitten, bij deze nieuwe cd van de Russische pianiste Anastasia Injushina mogen we deze vooroordelen rustig opbergen.

Met delicaat en sprankelend toucher, helder inzicht in de partituur en mooi gevoel voor tempi tilt ze het grootste deel van deze ‘Neglected Treasures’ - zoals ze deze stukken zelf noemt - naar een hoger niveau. Bij de twee laatste bekendere variatiereeksen “Unser dummer Pöbel meint” en “Ah, vous dirai-je maman” verliest Injushina aan spankracht, en mist het geheel de nodige humor zoals we die o.a. horen in de opname uit 2010 van de Oostenrijkse pianist Gottlieb Wallish. Deze kanttekening buiten beschouwing gelaten, zal je bij het beluisteren merken dat deze cd loopt als een trein, en er zeventig - aangename - minuten voorbij zijn voor je het goed en wel beseft. En dat is verre van evident om te verwezenlijken bij deze muziek. Neem zeker ook eens een kijkje op de website van Anastasia Injushina. Die zegt veel over de grote integriteit waarmee ze klassieke muziek benadert.

Vincent Goris

X

William Byrd - Infelix Ego - Collegium Vocale

Uitvoerders
Collegium Vocale o.l.v. Philippe Herreweghe

Label
Phi LPH014

Programma
William Byrd: Emendemus in melius; Infelix ego; Ave Maria; Mis voor 5 stemmen - Alfonso Ferrabosco: Peccantem me quotidie

Klara's oordeel      
William Byrd (1537-1623) was één van de topcomponisten van zijn tijd. Hij schreef geestelijke en wereldlijke muziek, zowel instrumentaal als vocaal. Hoewel hij overtuigd katholiek was, componeerde hij zowel voor de Anglicaanse als voor de katholieke eredienst, wat zijn positie in het door godsdienstconflicten geteisterde Engeland van de 16de eeuw meer dan eens precair maakte. Op deze CD van het Collegium Vocale en Philippe Herreweghe worden geestelijke motetten van Byrd gecombineerd met zijn 5-stemmige Latijnse mis. Opvallend èn ontroerend is de directe emotionele kracht van deze muziek, die geschreven werd vanuit een diepe geloofsovertuiging. De aandacht voor tekstexpressie en de mooi uitgebalanceerde stemmen van het Collegium Vocale doen deze magistrale werken alle eer aan.

Birgit Van Cleemput

X

JS Bach - Orkestsuites - Academy of Ancient Music - Richard Egarr

Uitvoerders
Academy of Ancient Music o.l.v. Richard Egarr, klavecimbel

Label
AAM 003

Programma
Johann Sebastian Bach: Orkestsuites BWV1066-1069

Klara's oordeel      
Op 24 september overleed Christopher Hogwood: in 1973 richtte deze klavecinist en dirigent zijn Academy of Ancient Music op. Maar in 2006 al gaf hij het artistieke leiderschap van het ensemble door aan Richard Egarr. En bijna tegelijkertijd met het overlijden van Hogwood verscheen deze nieuwe opname, op het eigen label van de Academy, met de vier orkestsuites van Johann Sebastian Bach.

Net als bij hun opname van de Brandenburgse concerto's kozen ensemble en dirigent ook bij deze orkestsuites voor een enkelvoudige bezetting. Volgens Richard Egarr verkrijg je door het inzetten van één muzikant per partij een wonderlijk kamermuzikaal aanvoelen. Er ontstaat ook een flexibiliteit in het samenspel, zo essentieel in de muziek van Bach.

Het is dus hier wel even wennen aan die kleine, bescheiden, niet bepaald weelderige ensembleklank. Maar eenmaal dat gebeurd is, hoor je meteen ook de voordelen van deze aanpak: aan het klavecimbel stuurt en stuwt Richard Egarr zijn muzikanten in een ritmisch veerkrachtig, dansant en fraai gedetailleerd samenspel. Elk timbre komt daarbij glashelder naar boven (de fluit van Rachel Brown bijvoorbeeld in de beroemde passages van suite 2), en het evenwicht tussen de verschillende instrumenten (de houtblazers in de ouverture van de eerste suite, en de trompetten hoeven, in de suites 3 en 4, niet langer tegen een grote strijkersgroep op te boksen) lijkt zoveel gemakkelijker tot stand te komen. Een zeer mooie uitgave!

Bart Tijskens

X

Beethoven - Violin Concerto - Lorenzo Gatto

Uitvoerders
Lorenzo Gatto (viool); Orchestre de Chambre de Pelléas o.l.v. Benjamin Levy

Label
Zig Zag Territoires

Programma
Ludwig Van Beethoven: Die Geschöpfe des Prometheus op.43; Vioolconcerto in D op.61; Romance in G op.40; Romance in F op.50

Klara's oordeel      
Nog maar eens het bekende concerto van Beethoven?! Wie kan nog iets beginnen met deze muziek na de monumentale vertolkingen van Grumiaux, Menuhin of Oistrakh? Het antwoord zit in de rijkdom van het begrip vrijheid.

Voor Lorenzo Gatto is de vrijheid één van de grootste troeven van Beethoven. En Beethoven gaat in zijn muziek op een radicale manier om met die vrijheid.
De structuur van de muziek en de kracht van het ritme zijn essentieel. Maar de componist is ook een idealist en een romanticus.

Gatto houdt ook van Beethoven omdat hij met zijn muziek nooit het pad van de overdreven pathos inslaat. Dus is deze nieuwe opname van het vioolconcerto
ook op geen enkel moment sentimenteel. Het Orchestre de Chambre Pelléas (een ensemble dat ondertussen 10 jaar bestaat) met de jonge Parijse chef Benjamin Levy speelt op moderne instrumenten, maar de manier van spelen is schatplichtig aan wat de beweging rond periode-instrumenten de musici en ons geleerd heeft. Met vibrato wordt uiterst zuinig omgesprongen, en dat is een bewuste keuze. Deze interpretatie is een geslaagde verstrengeling van oud en nieuw.

Lorenzo Gatto is een prachtige muzikant, dat wisten we al. En daarom is het ook zo mooi om hem te horen in één van de onvergetelijke concerto’s uit het grote repertoire. Een prachtige vioolklank in lyrische eenheid met het orkest gebracht door een persoonlijkheid waar je als luisteraar niet tegenaan botst. Het ego van Gatto staat de muziek niet in de weg omdat er geen ego is. Het zijn briljante en eerlijke kunstenaars die elkaar treffen om de muziek te eren. Luister naar het middendeel van het concerto en hoor hoe echte ontroering ook warmte kan zijn en niets gemeen heeft met stroperigheid.

Mark Janssens

X

Händel - Messiah - Emmanuelle Haïm Le Concert d'Astrée

Uitvoerders
Lucy Crowe (sopraan); Tim Mead (altus); Andrew Staples (tenor); Christopher Purves (bas); Le Concert d'Astrée Choeur et Orchestre o.l.v. Emmanuelle Haïm

Label
Erato 0825646240555

Programma
G.F.Händel: The Messiah HWV 56

Klara's oordeel      
Een frisse en levendige uitvoering, deze nieuwe opname van The Messiah: door de stuwkracht die Emmanuelle Haïm in wellicht Händels bekendste werk legt, doet de Franse dirigente haar bijnaam als 'Mss dynamite of the French baroque' alle eer aan. Haïm richtte in 2000 haar eigen ensemble op Le Concert d'Astrée. Een jaar later zette ze zich met dat ensemble op de internationale kaart met een succesvolle uitvoering van Rodelinda van Händel. Sindsdien heeft Haïm verschillende Händelopnames gemaakt. Daardoor raakte ze vertrouwd met Händels muziektaal.

De teksten voor The Messiah werden door Charles Jennes gekozen uit het Oude en het Nieuwe testament. Händel zette ze in nauwelijks drie weken tijd op muziek. De beeldspraak die hij in de teksten terug vond, speelde in zijn voordeel als theatercomponist. Het inspireerde hem om te spelen met kleur en expressie.

Haïm laat in deze opname de man van het theater aan het woord: met krachtige en bij wijlen dansante koorpassages en een solistencast waarbij we vooral Lucy Crowe en Christopher Purves willen vermelden, heeft Haïm een persoonlijke bijdrage geleverd aan de Händeldiscografie.

Katleen Van Bavel

X

Beethoven - Sonates opp.31 & 49 - Maurizio Pollini

Uitvoerders
Maurizio Pollini, piano

Label
DG 479 4325

Programma
Ludwig van Beethoven: Pianosonates nrs.16 t.e.m. 20 opp.31 & 49

Klara's oordeel      
Meer dan 35 jaar had Maurizio Pollini nodig om zijn opname van de integrale pianosonates van Ludwig van Beethoven te voltooien. Op dit laatste volume vertolkt hij de drie heerlijke sonates van het op.31 en de twee kleinere sonatines van het op.49.

Het is onvermijdelijk dat in zo'n lange periode de stijl van een pianist verandert, en dat het niveau van de uitvoeringen niet altijd even hoog is. Zo stelden de laatste twee volumes wat teleur: door de te snelle tempi en een gehaaste en daardoor slordige articulatie, miste het pianospel van Pollini zijn gebruikelijke reliëf, transparantie en precisie.

Maar op deze afsluiter staat hij er weer helemaal: in de strenge, intellectuele en afgemeten aanpak van de korte, klassieke sonatines op.49 klinkt Pollini weer als zijn oude zelve, maar in de drie sonates op.31 lijkt hij de teugels wat te lossen, en daarin toont hij, naast een nog altijd indrukwekkende techniek, ook een delicate verfijning en zelfs humor (het adagio grazioso uit op.31 nr.1)!

Bart Tijskens

X

Vivaldi - Pietà Sacred Works for Alto - Philippe Jaroussky

Uitvoerders
Philippe Jaroussky (altus); Ensemble Artaserse

Label
Erato 0825646257508

Programma
Antonio Vivaldi: Stabat Mater RV621; Longe mala, umbrae, terrores RV62; Concerto in F RV192; Introduzione al miserere RV 638 'Filiae maestae Jerusalem'; Clarae stellae, scintillate RV625; Gloria in D RV589; Concerto RV 120

Salve Regina, RV 618

Klara's oordeel      
Jaroussky heeft iets met Vivaldi. Al sinds het begin van zijn carrière zet hij Vivaldi’s muziek - cantates en opera(aria)’s - op cd. Met succes. Zijn nieuwe opname met religieus werk van Vivaldi maakt het plaatje compleet. En ook nu is het een schot in de roos. Jaroussky klinkt sereen, beheerst, ingetogen. Hij brengt deze muziek doorleefd, maar zonder overdreven drama- of pathetiek. Perfect voor dit repertoire. Luister misschien ter kennismaking eerst eens naar het Stabat Mater, het vroegste religieuze werk van Vivaldi. Hij componeerde het in opdracht van Brescia, onder strikte voorwaarden die vooral bepaald werden door de beperkte financiële en muzikale middelen van de stad. Een prachtig werk, in al zijn eenvoud. Andere werken op deze cd componeerde Vivaldi uit hoofde van zijn ambt als muziekleraar aan het Ospedale della Pietà, voor bepaalde gelegenheden en met bepaalde leerlingen in z’n achterhoofd.

Opmerkelijk is dat Jaroussky niet alleen zingt, maar ook zelf z’n (schitterende!) Ensemble Artaserse dirigeert. Dit brengt hem, samen met z’n ensemble, nog dichter bij de muziek. Jaroussky ademt deze muziek, ze is hem op het lijf geschreven.

De bijhorende dvd bevat fragmenten van de cdopname en beelden van een zoek tocht door Venetië, in het spoor van Vivaldi. Jaroussky is uw persoonlijke gids – en ook dat doet hij met flair. Een mooi extraatje.

Els van Hoof