Kleine letter Middelgrote letter Grote letter
Klara logo. Klik voor homepage
Presentatie: -
Klara online beluisteren

Goldberg

-

Klara Continuo beluisteren
  • Home
  • Programma's
    • Programma's vandaag
    • Programma's gisteren
    • Programma's morgen
    • Programma's weekschema
    • Programma's printservice
    • Klara Continuo
  • Herbeluisteren
    • Programma's on demand
    • Podcasts
  • Cd's
    • Programma's vandaag
    • Eigen producties
    • Programma's vandaag
  • Aanbevolen
  • Nieuwsbrief
  • Veelgestelde vragen
  •  

Omdat alleen het beste goed genoeg is...

 

Uit de onophoudelijke stroom nieuwe cd's kiest de muziekredactie van Klara elke week 10 cd’s die eruit springen: door de uitvoering natuurlijk, maar ook door het avontuurlijke of intelligent samengestelde programma.

 

Ook opvallende cd’s uit de jazz, cross-over en wereldmuziek krijgen een plaatsje bij Klara’s 10. Na afloop blijven deze cd's beschikbaar in ons online cd-archief. U vindt er ook alle interessante cd's van de voorbije jaren!

 

Ook Klara's eigen producties zijn meer dan de moeite waard!

 

Klara's 10

 

Christian Gerhaher - Nachtviolen - Schubert Lieder

LEES MEER >

Leif Ove Andsnes - The Beethoven Journey - Pianoconcerto nr.5 - Koorfantasie

LEES MEER >

From the Imperial Court - Music for the House of Hapsburg - Stile Antico

LEES MEER >

Igor Levit - Bach - Partita's

LEES MEER >

Cecilia Bartoli - St. Petersburg

LEES MEER >

Anneleen Lenaerts - Harp Concertos

LEES MEER >

Carl Orff - Carmina Burana - Anima Eterna - Collegium Vocale - Cantate Domino

LEES MEER >

NIEUW! Lang Lang - The Mozart Album - Nikolaus Harnoncourt

LEES MEER >

NIEUW! Felix Mendelssohn - Lieder ohne Worte - Javier Perianes

LEES MEER >

NIEUW! Du bist die Welt für Mich - Jonas Kaufmann

LEES MEER >

 

 

X

Christian Gerhaher - Nachtviolen - Schubert Lieder

Uitvoerders
Christian Gerhaher (bariton); Gerold Huber (piano)

Label
Sony 0888837121729

Programma
Franz Schubert: An der Mond in einer Herbstnacht D614; Hoffnung D295; Im Janner 1817 D876; Abschied D475; Herbst D945; Über Wildemann D884; Der Wanderer D649; Der Wanderer an den Mond D870; Der Zwerg D771; Abendstern D806; Im Walde D834
Nach einem Gewitter D561; Der Schiffer D694; An die Nachtigall D196; Totengräberweiss D869; Frühlingsglaube D686; Nachtviolen D752; Abendlied fur die Entfernte D856; Wehmut D772; Der Strom D565; Der Hirt D490; Lied eines Schiffers an die Dioskuren D360; Nachtgesang D314; Der Sänger am Felsen D482

Klara's oordeel      
'Nachtviolen' is een stemmige en intimistische cd van bariton Christian Gerhaher en pianist Gerold Huber met daarop 24 liederen van Franz Schubert. De twee namen al eerder prachtige Schubertplaten op en voor dit album zocht het duo liederen bij elkaar over de avond, de nacht, de sterren en de maan; voedsel voor de melancholische, romantische ziel - de Wanderer -, die zijn onbestemd gevoel tracht te stillen door de natuur in te trekken en zich te verbinden met verschijnselen die ruimer zijn dan hemzelf. Gerhaher vertolkt de liederen met een zijdenzachte en rustige baritonstem. Door de natuurlijke voordracht lijkt hij als het ware sprekend te zingen en zingend te spreken. Gerold Huber weet dit alles treffend te ondersteunen. Pure poëzie en Schubert op zijn best. Klasse.

Katleen Van Bavel

X

Leif Ove Andsnes - The Beethoven Journey - Pianoconcerto nr.5 - Koorfantasie

Uitvoerders
Leif Ove Andsnes, piano; Filharmonisch Koor van Praag; Mahler Chamber Orchestra

Label
Sony classical 88843058862

Programma
Ludwig van Beethoven: Concerto nr.5 in Es voor piano en orkest op.73 Keizersconcerto - Fantasie in c voor piano, koor en orkest op.80 Koorfantasie

Klara's oordeel      
Met dit derde volume bereiken Leif Ove Andsnes en het Mahler Chamber Orchestra bijna het einde van hun 'Beethoven Journey'. Die begon met een uitvoering van het eerste pianoconcerto van Beethoven tijdens het Stresa Festival in augustus 2011. Daar groeide het ambitieuze plan om, samen met de jonge leden van het voortreffelijke Mahler Chamber Orchestra (met Andsnes die zelf dirigeert aan de piano!), de vijf prachtige concerten en de koorfantasie van Beethoven uit te voeren en op te nemen. Tijdens het huidige seizoen 2014-2015 kent deze 'Beethoven Journey' zijn hoogtepunt met de uitvoeringen van de complete Beethoven-cyclus in de grote zalen in Noord-Amerika, Europa (ook op 4 december in Bozar in Brussel!) en Azië.

In het beroemde vijfde pianoconcerto, het zogeheten Keizersconcerto, komen de unieke kwaliteiten van deze nieuwe integrale weer naar boven, d.w.z. hier hoor je geen misplaatste heroïek, maar, in de snelle delen, een grote ritmische veerkracht, een fijne energie en een fraai evenwicht tussen de verbeeldingsvolle Andsnes en het helder articulerende, spaarzaam met vibrato omspringende Mahler Chamber Orchestra. Het trage middendeel wordt bij hen een zachte en serene meditatie.

En wat is het goed om nog eens een voortreffelijke, levendige en moderne opname te hebben van de koorfantasie van Beethoven, die ongewone mengeling van een vrije improvisatie voor de piano, een reeks van acht variaties voor piano en orkest (gebaseerd op een thema dat het 15 jaar latere 'Ode an die Freude' uit de negende symfonie aankondigt) en een slotkoor dat (op tekst van Christoph Kuffner) een ode brengt aan de natuur en de kunst. Andsnes en zijn voortreffelijke ensembles - naast het Mahler Chamber Orchestra hier ook het Filharmonisch Koor van Praag - brengen eenheid en vaart in dit nog altijd ten onrechte ondergewaardeerde werk.

Bart Tijskens

X

From the Imperial Court - Music for the House of Hapsburg - Stile Antico

Uitvoerders
Stile Antico

Label
Harmonia Mundi HMU 807595

Programma
Josquin Desprez: Mille regretz; Heinrich Isaac: Virgo prudentissima; Pierre de la Rue: Absalon fili mi: Ludwig Senfl: Quis dabit oculis; Nicolas Gombert: Magnificat primi toni: Cristobal de Morales: Jubilate deo; Thomas Crecquillon: Andreas Christi famulus: Thomas Tallis: Loquebantur variis linguis; Jacob Clemens non Papa: Carole magnus eras; Alonso Lobo: Versa est in luctum

Klara's oordeel      
Het Britse ensemble Stile Antico voert ons met deze cd terug naar de 16de eeuw, een gouden eeuw voor de dynastie van de Habsburgers. Keizer Maximiliaan I en zijn nakomelingen Karel V en Philips II waren de grootste machthebbers in het Europa van toen en om die macht luister bij te zetten, verzamelden ze de beste componisten om zich heen. Stile Antico zocht elf stukken bij elkaar van tien verschillende toondichters: rouwmotetten van Ludwig Senfl en Pierre de la Rue bijvoorbeeld, of muziek gecomponeerd voor ceremoniële gebeurtenissen (luister eens naar het schitterende Virgo prudentissima van Heinrich Isaac); ook het lievelingsstuk van Karel V - Mille Regretz van Josquin - mocht niet ontbreken. Een boeiende en afwisselende selectie dus, die ons een goed beeld geeft van de muziekcultuur aan de Habsburgse hoven. Stile Antico vertolkt al dit moois met een schijnbare moeiteloosheid en een vlekkeloze intonatie; een hele prestatie als je weet dat het ensemble zonder dirigent werkt.

Katleen Van Bavel

X

Igor Levit - Bach - Partita's

Uitvoerders
Igor Levit, piano

Label
Sony classical 88843036822

Programma
Johann Sebastian Bach: Partita's nrs. 1-6 BWV 825-830

Klara's oordeel      
Het gaat bijzonder snel voor de Russisch-Duitse pianist Igor Levit. In augustus 2013 bracht hij bij Sony classical zijn debuut-cd uit, met daarop de vijf laatste pianosonates van Ludwig van Beethoven. Critici van over de hele wereld kwamen voor één keer woorden te kort om deze uitgave te prijzen: velen spraken van een nieuwe standaard, die de volgende jaren nog moeilijk te overtreffen zou zijn. En deze nieuwe dubbel-cd, met de zes partita's van Bach, werd al meteen 'record of the month' bij het tijdschrift Gramophone. Volkomen terecht trouwens.

Wat maakt het pianospel van Igor Levit dan zo bijzonder? Dat wordt meteen duidelijk in het Praeludium van de eerste partita: Levit beschikt over een wondermooi toucher en een bijzonder rijk kleurenpalet. Elk deeltje van deze partita's, elke noot zelfs, zit vol leven. Daarnaast toont Levit ook een grote ritmische souplesse en een verbluffende techniek (de afsluitende gigues) en een schitterende - gelukkig nooit aanstellerige - virtuositeit. Maar zijn grootste kwaliteiten in deze muziek van Bach zijn wellicht zijn vermogen om zijn piano te doen zingen (de sarabandes), zijn elegante stijl en zijn vanzelfsprekende naturel.

Bart Tijskens

X

Cecilia Bartoli - St. Petersburg

Uitvoerders
Cecilia Bartoli (mezzosopraan); I Barocchisti o.l.v. Diego Fasolis

Label
Decca 4786767

Programma
Araia: Pastore che a notte ombrosa (uit Seleuco), Vado a morir (uit La forza del amore e dell’ odio); Cimarosa: Agitata in tante pene (uit La vergine del sole); Manfredini, V: Fra lacci tu mi credi (uit Carlo Magno), Non turbar que' vaghi rai (uit Carlo Magno), A noi vivi, donna eccelsa (uit Carlo Magno); Raupach:
Razverzi pyos gortani, laja (uit Altsesta), Idu na smert (uit Altsesta), O placido il mare (uit Siroe re di Persia), Mars (uit Altsesta)

Klara's oordeel      
De nieuwe Bartoli is gearriveerd. Zoals altijd in een mooi hoesje, met mooie illustraties en veel decor en regie. Telkens nodigt ze je uit naar een nieuwe, bij voorkeur relatief onbekende exotische wereld. Met historische documenten. En vooral een gedegen musicologische achtergrond. Ze populariseert het historische veldwerk.

Het onderzoeksdomein is ditmaal het Rusland van de zeventiende en de achttiende eeuw, de opera in St-Petersburg. Na Peter de Grote wilde Rusland aansluiten bij wat er gaande was in de rest van Europa. De industrie paste zich aan. Bekend is de scheepsbouw. Peter de Grote haalde de mosterd daarvoor in Nederland. Het hof werd hoofser en liet zich inspireren door de andere Europese hoven. Daar hoorde uiteraard de opera bij. Toen het nieuwste van het nieuwste. Niet gebaseerd op het eigen verleden, maar naar de internationale smaak. De Italiaanse dus.

Vanaf het begin importeerde de opera van St-Petersbug zangers en Italiaanse componisten die voor het theater daar zongen en schreven. Over het algemeen waren dat niet de meest bekenden, of componisten in de smaak van het moment. Uitzondering op de regel was Verdi, we kennen allemaal nog ‘La forza del destino’, die hij in 1862 voor St-Petersburg schreef.

Bij Rusland denken we automatisch aan de fameuze Slavische ziel. Of we beelden ons dat in. Uitgedrukt in smachtende, lange muzikale zinnen in een soort mineur, waarbij de sneeuw in onze gedachten automatisch uit de hemel valt. Het slotduel uit Jevgeni Onegin.

Wie dit hier verwacht, komt bedrogen uit. De muziek kan niet gewoner dan gewoon zijn. Volgens de smaak van dat moment. Volgens de regels van de barokkunst. Met alle affecties vandien. De Russen wilde net als elders in Europa heftige en contrasterende gevoelens horen. Volgens een opbouw die elders in Europa ook aan de orde van de dag was. Het meest Russische aan deze plaat is waarschijnlijk nog de bontmuts die Cecilia Bartoli op de cover van de cd draagt. Er zijn wel enkele teksten die niet in het Italiaans zijn. Ze zijn in het Russisch en het verwerken van al die medeklinkers in de dictie kleuren die muziek al meteen al wat meer Oosters.

Bartoli verrast ons met dit onderwerp. Quasi onontgonnen gebied, gebaseerd op stukken uit de bibliotheek van het Mariinskytheater, voorbereid door musicologen ter plaatse. Om de twee à drie jaar bijt ze zich in een nieuw onderwerp vast. Verdedigt ze haar onderwerp, doet hevige promotie, doet een lange concerttournee, is niet zuinig met interviews en charmeert eenieder met haar hartveroverende persoonlijkheid.

Je moet al bijna van beton zijn om niet voor haar te vallen. Tel daarbij een uiterst representatieve publicatie van de cd. En je weet al meteen wat je je schoonmoeder cadeau moet doen . Kerst en nieuwjaar zijn tenslotte in aantocht. En valt er dan geen sneeuw bij bakken uit de hemel? Helemaal in de juiste stemming.

Lucas Huybrechts

X

Anneleen Lenaerts - Harp Concertos

Uitvoerders
Anneleen Lenaerts (harp); Brussels Philharmonic o.l.v. Michel Tabachnik

Label
Klara Warner Classics 5054196350550

Programma
Reinhold Glière: Harpconcerto op. 78; Joseph Jongen: Harpconcerto op. 129; Joaquin Rodrigo: Concierto de Aranjuez in arr. voor harp door Rodrigo

Klara's oordeel      
Voorbij de clichés:
Aan elk instrument hangt er een sociologisch vooroordeel vast. Bij trompetten denken we aan de fanfare en zijn volkse achtergrond, bij de hobo is die dan weer aristocratisch. Cellisten zouden bon vivants zijn enzovoort. Harp ontsnapt niet aan de clichés. Behalve dat de harp een nogal wazig geluid verspreidt, zou het een instrument zijn dat door dames op middelbare leeftijd bespeeld wordt. Als hogepriesteressen, met kwabbige bovenarmen, gehuld in een wit gewaad in een plissé-stof dat doet denken aan dat van het orakel van Delfi. Een onhandelbaar instrument ook. Want lang voor het concert begint en tijdens de pauze, zit de harpist zijn instrument geduldig te stemmen, terwijl zijn collega’s lekker koffie kunnen gaan drinken.

Maar clichés zijn wat ze zijn. Anneleen Lenaerts is een jonge pittige meid die helemaal niet aan bovenstaande beschrijving beantwoordt. Ze komt uit Limburg en is sinds december 2010 de eerste harpiste van de Wiener Philharmoniker. Tussen al die statige heren die mekaar gemoedelijk met Herr Doktor en Herr Professor aanspreken. Ze is ook één van de eerste vrouwen die in dit mannenbastion een plaats veroverde. Het is dan ook verwonderlijk dat het zo lang moest duren voor ze haar cd met symfonisch orkest kreeg. In 2011 won ze de Klarapijs voor Jonge Belofte. Met daaraan verbonden een cd-opname. Die is er nu. Het lange wachten zal wel met agendaproblemen te maken hebben gehad.

Staalkaart:
De cd is een soort staalkaart van het harpconcerto in de jaren dertig, veertig vorige eeuw. Heel conventionele muziek. Conventioneel, waarschijnlijk eigen aan het instrument. Verwacht je niet aan dodecafonische experimenten, of onvolgbare melodieën. Maar daarom toch ook niet weer superpopulair.

Drie componisten: het overbekende ‘Concierto de Aranjuez’ uit 1939 van Joaquin Rodrigo, overgeschreven van gitaar naar harp. Transcriptie van de componist zelf. Deze versie heeft alvast het voordeel dat een harp een stuk meer volume en présence heeft dan een gitaar. De balansproblemen orkest - solist zijn minder groot.

Voorts het harpconcerto van Reinhold Glière (1938). Een sovjet-componist die braaf in de pas liep, begrijp: niet tegen de haren van Stalin instreek, en daarvoor beloond werd postjes.

En ten slotte het concerto (1944) dat Joseph Jongen voor Mireille Flour schreef. Onze grote Belgische componist van de eerste helft van de twintigste eeuw, voor Flour, de diva van de harp in diezelfde periode.

Detail en nuance:
Het zijn dus zeer conventionele stukken muziek, die helemaal niet klinken zoals de embleemstukken uit die periode. Bij een blinddoektest zou je zelfs kunnen veronderstellen dat de muziek uit het einde van de negentiende eeuw stamt. Maar niettemin van hoge kwaliteit. Het is niet omdat de muziektaal verouderd is dat de muziek zelf minderwaardig zou zijn.

Partner van Anneleen Lenaerts op deze cd is het Brussels Philharmonic onder leiding van zijn chef-dirigent Michel Tabachnik. Een mooi huwelijk. Tabachnik houdt zijn orkest ten allen tijde onder de harp en volgt de lezing van Lenaerts. Die is beheerst, ze is geen Spaanse furie of drama queen. Met veel aandacht voor detail, nuance en kleur. Lyrisch en melodisch. Esthetisch.

Meteen is deze cd een waardig visitekaartje van een professional op hoog niveau. Geen plichtstukje, maar een dik uur groot luisterplezier. Met voldoende ontdekkingen. Want wie kende nog dat concerto van Jongen? Al is deze cd een lokaal product, solist is Vlaams, besteller is Klara, het orkest is Vlaams, ze heeft een meer internationaal potentieel. Voor hier al, warm aanbevolen.

Lucas Huybrechts

X

Carl Orff - Carmina Burana - Anima Eterna - Collegium Vocale - Cantate Domino

Uitvoerders
Yeree Suh (sopraan); Yves Saelens (tenor); Thomas Bauer (bariton); Anima Eterna Brugge; Collegium Vocale Gent; Cantate Domino o.l.v. Jos Van Immerseel

Label
Zig Zag Territoires ZZT 353

Programma
Carl Orff: Carmina Burana

Klara's oordeel      
Een feest voor het oor, deze live opname van de Carmina Burana van Carl Orff, misschien wel één van de bekendste koorcomposities uit de 20ste eeuw. Er bestaan talloze lezingen van dit werk, het is dan ook een hele uitdaging voor een dirigent om hier een nieuw alternatief aan toe te voegen. En dat dit nu net een kolfje naar de hand is van Jos Van immerseel, die een grote liefde koestert voor de muziek van Orff. Zoals we van hem gewoon zijn, snorde hij de originele partituur op en is hij op zoek gegaan naar de gepaste instrumenten, de juiste orkestratie (met meer aandacht voor de percussie en de blazers) en de juiste stemmen voor de vaak veeleisende solopartijen. Van Immerseel maakt van 'Orffs fascinatie voor de rijke klankenconstellaties en een optimale tekstoverdracht absolute prioriteiten', dat vertelt hij in een interview dat u kan lezen in het bijhorende cdboekje.

De middeleeuwse teksten uit de Carmina schilderen aspecten van het leven die we allemaal kennen: de speling van het lot (Fortuna imperatrix mundi), de wisseling van de seizoenen (Primo vere), de liefde in al haar vormen (Cour d' Amours), de diepe genoeglijkheid die het tijdelijke bestaan op aarde ons kan bieden, het carnavaleske en de satire ook (In Taberna). De vitaliteit van Orffs muziek vertaalt Van Immerseel in een verbeeldingsvolle, transparante en ook uitbundige opname; alsof hij met het spelen van deze muziek zelf het leven viert. Een pluim voor alle uitvoerders die hier aan mee werkten.

Katleen Van Bavel

X

Lang Lang - The Mozart Album - Nikolaus Harnoncourt

Uitvoerders
Lang Lang, piano; Wiener Philharmoniker o.l.v. Nikolaus Harnoncourt

Label
Sony classical 888430825222

Programma
Wolfgang Amadeus Mozart: Concerto nr.24 in c voor piano en orkest KV491 - Concerto nr.17 in G voor piano en orkest KV453 - Sonates nrs. 4, 5 en 8 voor piano - Mars in C - Pianostuk in F - Allegro in F

Klara's oordeel      
In het boekje bij deze dubbelcd, en ook al in eerdere interviews, steekt Lang Lang zijn enthousiasme over zijn samenwerking met Nikolaus Harnoncourt niet bepaald onder stoelen of banken. Het heeft dan ook wel iets moois: een 31-jarige Chinese sterpianist en glanzende wonderboy, die samen met een al even beroemde, 84 jarige, maar nog altijd bijzonder actieve en alerte dirigent, in Wenen, samen met het gerenommeerde filharmonische orkest van die stad, twee pianoconcerto's van Mozart kan en mag opnemen.

Maar vergis je niet: de pianoconcerto's 24 en 17 staan al jaren op het programma van Lang Lang, en hij kent deze werken door en door. Het openingsdeel van het 24e concerto krijgt een bijna Beethoveniaanse grandeur. Dat heeft zeker te maken met de grootse stijl van de solist, en met zijn keuze voor de cadens van Lili Kraus, maar ook met de aanpak van Harnoncourt, die de Wiener Philharmoniker hier met kracht en met volle, maar altijd heldere kleuren laat begeleiden. Het larghetto ademt dan weer een grote eenvoud uit, met hoffelijke en stijlvolle dialogen tussen Lang Lang en de onnavolgbare houtblazers van dit orkest. Het markante marsritme in het orkest in de finale is mijlenver verwijderd van de galante stijl waarin Mozart zo vaak uitgevoerd wordt; helaas sluipt er in dit deel wel eens een maniërisme binnen in het spel van de pianist: een kleine tempowissel hier, een te zwaar aangezet accent daar.

Ook in het openings-allegro van het heerlijke 17e concerto veroorlooft Lang Lang zich te veel vrijheden - jammer, het is blijkbaar sterker dan hemzelf - , maar het middendeel heeft een serene ernst en de finale loopt over van (speel)vreugde.

In 2013 toerde Lang Lang de wereld rond met een soloprogramma dat drie sonates van Mozart bevatte, werken die deze schreef voor zijn definitieve verhuis naar Wenen in 1781. Op de tweede cd van deze uitgave vind je die drie sonates terug, in een opname gemaakt tijdens een recital in de Londense Royal Albert Hall. En ook hier word je als luisteraar heen en weer geslingerd tussen bewondering voor de gracieuze stijl, de opwindende flair en briljante techniek van Lang Lang, en ergernis over zijn in deze muziek niet altijd even gepaste extravagantie.

Bart Tijskens

X

Felix Mendelssohn - Lieder ohne Worte - Javier Perianes

Uitvoerders
Javier Perianes (piano)

Label
Harmonia Mundi HMC-902195

Programma
Felix Mendelssohn: Selectie uit Lieder ohne Worte; Andante con variazoni op.82; Rondo capriccioso op.14; Prelude en Fuga op.35/1; Variations sérieuses op.54

Klara's oordeel      
Met deze Mendelssohn-opname heeft de Spaanse pianist Javier Perianes een fijn album op de markt gebracht. Perianes nam al eerder muziek op van Beethoven, Schubert, Debussy en De Falla maar ook van minder gespeelde componisten als Federico Mompou, en Blasco de Nebra. Voor deze plaat koos Perianes voor Mendelssohns Lieder ohne worte, een typisch 19de-eeuws genre: eendelige klavierstukken waarin de componist zijn inspiratie en zijn gevoel van het moment kwijt kan, een muzikale momentopname als het ware. Perianes laat ook andere aspecten van Mendelssohn aan bod komen: de prelude en fuga op. 35 bv. verwijst naar Mendelssohns grote bewondering voor Bach. En het Rondo Capriccioso doet ons bij wijlen denken aan zijn sprookjesachtige Midzomernachtsdroom. Een constante in dit album is de grote verbeelding die Perianes in zijn vertolkingen weet te leggen. Met zijn mooie, warme, poëtische toon haalt hij een hele klankenwereld naar boven. Heerlijk.

Katleen Van Bavel

X

Du bist die Welt für Mich - Jonas Kaufmann

Uitvoerders
Jonas Kaufmann (tenor); Julia Kleiter (sopraan); Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin

Label
Sony Classical 888837574129

Programma
Vocale muziek van Franz Lehar, Werner Richard Heymann, Richard Tauber, Robert Stolz, Emmerich Kalman, Hans May, Paul Abraham, Ralph Benatzky, Mischa Spoliansky, Eduard Künneke en Erich Wolfgang Korngold

Klara's oordeel      
Jonas Kaufmann is de vocale ster van zijn generatie! Zijn grote natuurlijkheid, prachtig donker tenor-timbre en zijn intelligente manier van communiceren zijn z'n drie grootste troeven. Z'n nieuwste cd is een ode aan de gouden jaren van de Duitse muziek die vooral tussen 1925 en 1935 heel populair was. Maar dat wil niet zeggen dat deze muziek ook vaak opgenomen werd. Zo is ‘Lied vom Leben des Schrenk’ van Künneke maar drie keer eerder opgenomen, en Kaufmann zorgt voor de nieuwe referentie-opname. Dit mag dan 'lichte' muziek zijn, het is bijzonder uitdagend om die juist en stijlvol te zingen.

Kaufmann haalde voor deze cd de mosterd bij de muziek van Léhar zoals die gezongen werd door Richard Tauber in de swingende jaren '20, maar hij luisterde ook naar de muziek bij de eerste gesproken films, de operette en
de meer volkse liederen die door de grootste (opera)zangers van hun tijd een nieuw leven kregen. Jonas Kaufmann heeft zelf een boon voor 'Du bist die Welt für mich' van Richard Tauber en voor het prachtige lied uit de gelijknamige soundtrack 'Ein Lied geht um die Welt', onvergetelijk gemaakt door Joseph Schmidt.

Is dit een cd voor nostalgici? Helemaal niet! Kaufmann haalt het beste uit het muzikale interbellum in Duitsland en doet die eerlijke muziek nog meer
schitteren. Hartverwarmend! Leg deze cd op tijdens uw oudejaarsavonddiner, en de gasten zullen zich die avond nog lang herinneren.

Mark Janssens